06 januari 2009

Folke sätter dit handbollsmålvakten

I måndagens GT läste jag en helt fantastisk insändare (det är nästan oftast de som är mest underhållande i den tidningen). Även om den är lång känner jag att jag måste ta mig tiden att skriva den ord för ord här, så att ingen missar detta underbara inlägg. Håll till godo med underhållningen som signaturen Folke Andersson står för...

Beror det på skyttarna?
För mig har alltid handboll varit en underlig sport, med 50-60 mål per match.
Enligt uppgifter på nätet kastar Kim Andersson, manlig proffsspelare, bollen i 137 km i timman. Omräknat till 37 m/sekund. Om man går ner till ett genomsnitt på 100 km i timmen, så innebär det vid skott från nio meter eller sex meter, att vi är nere i delar av en sekund tills bollen passerar målvakten. En så kallad japanare där man slänger sig in i målgården så rör det sig i bland om någon meter eller rent av halvmeter då målvakten rusar ut och gör sig stor. Hur många hundradels eller tusendels sekund det tar för bollen att passera målvakten kan jag inte räkna ut, men reaktionsförmågan hos en målvakt är långt över den tiden det tar för bollen att passera målvakten.
Då infinner sig en intressant fråga? Är det målvakten som räddar eller skytten som träffar målvakten? Ytterst sällan ser man en reflexräddning av en handbollsmålvakt om det inte är ett skott på långt håll annars beter sig alla målvakter lika, de hoppar upp och viftar med armar och ben, har de tur så träffar bollen någon stans på kroppen, men är det skicklighet? Eller beror det på att skytten träffar målvakten? Med tanke på alla skott i en match, vore det inte så underligt att antalet missade och gjorda mål blir ungefär fifty-fifty.
Så frågan är, om än något hårdragen, finns det någon målvakt som egentligen avgör en match eller är det skyttarna det beror på.

Vad säger ni? Finns det någon, Karin?, Malin? som vill ge sig på ett svar till Folke. På något vis känns det som om någon har slängt mig på golvet och stampat på mig. Här har man stått i det där målet i 20 år och gjort sitt bästa, och så verkar det på Folke som att vem som helst skulle kunna ställa sig där - eftersom ändå allt är upp till skytten. I give up.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fy, Folke, fy! Man ska inte utala sig om saker man inte förstår! Jag känner mig också stampad på, och inte bara det, efter stampet tryckte Folke ner mig med klacken!
Klart vi gör något annat än viftar med armar och ben. Grrr... Han borde komma ner på en av våra träningar och ställa sig i målet så får vi se hur många räddnignar han gör. Hans teori håller inte alls. I så fall skulle det ju inte funnits bra eller dåliga målvakter och jag gör massor av reflexräddningar...

Kajsa, du kan väl knåpa ihop ett grymt svar och skicka till GT? Jag kan granska det innan du skickar iväg det...
Nu är jag arg! :-)