04 december 2008

Mormor: "Du har väl hjälm"

När jag var yngre och skulle iväg och spela handboll frågade mormor oroligt: "Du har väl hjälm, Kajsa!?" Nej, det hade jag ju såklart inte. Men tanken om hjälm borde ju egentligen inte vara helt främmande inom handbollen, för det är inga lösa bollar som målvakterna får i ansiktet. Nu är det en målvakt i Mantorps IF som har haft många hjärnskakningar och därför har ansökt hos förbundet om att få spela med boxningshjälm (Läs här). Förbundet säger nej, varför vet jag inte riktigt, men det vore intressant att få höra en motivering.

Det är tydligen inte för själva skottet i huvudet som han vill ha hjälm för utan mer för att minska slaget mot bakhuvudet när han trillar efter stjärnsmällen. Jag har aldrig trillat efter att ha fått en boll i huvudet, konstigt egentligen, så om hjälmen skulle hjälpa mig hade det nog även behövts ett galler för ansiktet. Hur muppig skulle man inte se ut då??!

Inga kommentarer: