07 oktober 2009

Nyttigt bröd

Jag är inte på väg att förvandla detta till någon slags huslig blogg, men i dag har er bloggare bakat bröd för första gången sedan ja, jag vet inte när (gör ju scones ibland men det räknas inte riktigt). Det är samma bröd som mor skickade med Heidlös till Sälen i våras och i dag fick jag alltså tummen ur och bakade själv. Och vad enkelt det var! Jag måste helt enkelt dela med mig av detta otroligt nyttiga och goda bröd. Enda nackdelen är väl att det är ganska dyrt. En snabb överslagsräkning visade att en limpa nog går på uppemot 70 kronor (i alla fall om man handlar på Kal's) men det är väldigt mättande.

GI-bröd ca 30 skivor
7 dl fullkornsdinkel
1,5 dl kamutvetekorn
1,5 dl valnötter + några till garnering
1,5 dl pumpakärnor
15 aprikoser
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk malen kanel (mammas kommentar: Slopa kanel. Jag tycker inte att det blev gott)
0,5 tsk stött kardemumma
5 dl yoghurt

1. Klä en avlång form, 1,5 liter, med bakpapper.
2. Blanda torra ingredienser. Rör ner yoghurten och blanda väl. Häll smeten i formen och tryck i några valnötter.
3. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i 1,5 timmar. 150 grader. Täck med papper eller alufolie efter 1 timme så att ytan inte blir för mörk och hård.
4. Låt brödet vila i formen ca 10 min. Stjälp upp det på en bakduk, lirka loss bakpappret, vira in det i duken och låt svalna.
5. Lägg brödet, fortfarande invirat i duken, i en plastpåse och låt kallna helt. Vänta gärna tills nästa dag med att skära det i skivor. Brödet går utmärkt att frysa in så gör gärna dubbel sats.

Lycka till!

1 kommentar:

Coach sa...

Vääääldigt gott brö.
Men va fesen är "kamutvetekorn" mjöl för nåt?? Hittade inte de i hyllan i affären..