10 november 2008

Uppdatering från försäkringsdjungeln

Okej, så här är det när det gäller licensen:
-Har du en individuell olycksfallsförsäkring behöver du INTE teckna A-licensen, då räcker det med B-licensen eftersom akutersättning ingår i olycksfallsförsäkringen. (Man kan ju inte få betalt två gånger, som de sa på Länsförsäkringar.)
- Har du en olycksfallsförsäkring i din hemförsäkring handlar det om en light-variant och ska inte tas för en individuell olycksfallsförsäkring (som ju kostar ca 2 000 kr /år). Länsförsäkringar sa att på akutersättningen i light-varianten finns det en självrisk på 1 500 kr, så i det läget kan det ju alltså vara bra att ha A-licensen.

Jag har pratat med Länsförsäkringar, så om du har något annat bolag kan du ju ringa dit för att vara säker. Den intressanta frågan är dock varför man ens behöver ha en försäkring (licens) genom Folksam om man har en egen försäkring som täcker allt som licensen gör. Fatta vad de mjölkar idrottssverige på enorma summor varje år. Tro fan att de har pengar till sponsring. Här ser jag en artikelidé, så vidare läsning i ämnet kan ske i en tidning nära dig.

Jag frågade även Folksam varför det just är det höga beloppet (A-licensen) som är förtryckt på inbetalningskorten. "Det är din klubb som bestämmer det", svarade försäkringsdamen. Inget man kan beskylla Folksam för alltså.

Men frågan kvarstår: Vems uppgift är det att informera spelaren om att A-licensen inte alltid är nödvändig? Klubben, förbundet eller någon annan?

Jag anser att mitt uppdrag är slutfört. Är ni nöjda, eller finns det fler svar ni skulle vilja ha?

Nu kom jag just på att jag glömde fråga efter ett nytt inbetalningskort för B-licensen. Jädra skit. Jag kanske alltså återkommer igen med hur man betalar in B-licensen på enklast sätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Kajsa!

Anonym sa...

Nytt inbetalningskort skall inte behövas. Ring till Folksam så får du nytt OCR-nummer direkt. Så kunde jag göra förra året i alla fall. Kram Kajsa

Kajsa sa...

Kanon Kajsa! Då har jag helkoll på läget! Ses på träningen!