08 februari 2010

Rättvis förlust

Oj nu ser jag på besöksstatistiken att det är många otåliga därute (en del Alingsåsare gissar jag) som vill se vad jag ska yttra om matchen i går. Jag kan börja med att säga att Alingsås seger var rättvis. Jag kommer dock att ta upp några "om", men faktum är ändå att det är precis såhär sårbara Heidlös är just nu. Med storken på besök på några håll, en del skador och spelare på höghöjdsläger klarar inte Heidlös av att hålla samma nivå när det kommer oväntade motgångar. En oväntad motgång var Pillans återbud en timme före match i går. Hon hade haft feber på lördagen, trodde hon skulle kunna spela men blev illamående på väg till hallen och fick vända tillbaka hem. Junis-Emma gjorde ett mycket uppskattad och bra insats, och de andra som fick kliva ner på kanten också, men självklart saknades Heidlös kantkanon, som har bäst målsnitt i hela laget.

Jag skulle definitivt heller inte ha spelat i normala fall, men vad finns det för alternativ när Malin är skadad och Karin är i a-laget? Ta två Alvedon och göra sitt bästa. Försöket räckte väl i en halvlek. Tio insläppta kändes okej med mina feber-spagetti-ben, även om jag återigen släpper in några osannolika kantskott. Jag tycker också att vi har ganska bra koll på Alingsås, förutom deras linjespelare, och leder med 13-10 i paus.

Alingsås hämtar upp ledningen ganska snabbt i andra. Jag får inte tag i bollarna bakåt och framåt låser det sig också, samtidigt som Alingsås målis spelar upp sig betydligt. Framåt har Alingsås tre bra spelare: mittnian, vänsterkanten och linjen. Och under de sista tio minuterna lyckas till och med Alingsås med konststycket att kontra in mål på oss och går till en fyramålsledning. Heidlös hämtar upp till två men är aldrig nära segern och i sista sekunden gör Alingsås 20-23.

Tyvärr var det väl ingen i Heidlös, förutom Lisa som jag tyckte var bra, som kom upp i normal kapacitet i går. Och skit känns det att jag som brukar tända till i jämna och viktiga matcher mest bara stod och önskade att matchen skulle ta slut.

Men nu har den i alla fall kommit. Den första förlusten. Jag hade gärna fortsatt att vinna, men många ute i handbolls-Sverige tycker nog att det är roligt att vi förlorade. Nu får det bli seriesegern som räknas framöver. Redan på torsdag slåss Heidlös om två nya poäng. Kanske utan Sara, som stukade foten i går, och definitivt utan Lisa, som gör en avstickare till Linns höghöjdsläger. Jess gjorde värdefull comeback efter ett år utanför planen i går mot Alingsås, gick från planen skadefri och kommer antagligen bara att bli bättre och bättre - det är något att glädjas åt.

Inga kommentarer: