23 oktober 2008

Var finns den perfekta målvaktsbyxan?

I går kom klädansvarige (eller vad man nu kan kalla honom) i Heid med målvaktsbyxor och tröjor för utprovning. Jag är supernöjd med tröjan jag har, och är därför bara ute efter ett par fräscha nya byxor. Jag gjorde en snabbprovning, svettig och go mitt under träningen, och låt mig säga såhär: jag undrar fortfarande var den perfekta målvaktsbyxan finns.

Jag vill inte ha världens häng i rumpan, och jag vill inte behöva dra upp byxorna under armhålorna för att det inte ska bli häng. Jag vill heller inte behöva vika byxorna en gång i midjan (i det här fallet kan det handla om tre varv) för att det inte ska bli häng. Jag gillar inte ballongmodellen heller (stora över rumpan och tightare över låren). De får inte vara FÖR tighta heller. Helst ska de inte vara för tjocka och varma heller. Tyvärr kändes byxorna jag fick prova i går inte besitta några positiva egenskaper. Men ändå, jag är tacksam, det blir en uppfräschning hur som helst.

Malin får ta hand om tröjan till mina byxor också. Så nu får hon äntligen en långärmad målvaktströja. En blå och en grön.

Jag kan inte riktigt släppa ämnet målvaktsbyxor, det är ju ändå ett ämne som har berört mig i 20 år och jag skulle antagligen kunna skriva en kortare bok om saken. För ungefär åtta år sedan, körde jag en himla trevlig Adidas WCT-modell, men jag tror inte att jag är beredd att gå tillbaka till WCT-materialet heller. Det finns en seg känsla över materialet, jag kan inte förklara det, men andra målvakter kanske förstår mig. Egentligen skulle jag gilla någon sorts tunnare rak bomullsmodell. Men det finns nackdelar med dem också. De töjer sig och blir pösiga och hängiga i rumpan så snart man rör sig lite i dem.

Om jag ska vara ärlig har jag inte direkt varit på jakt efter bra målvaktsbyxor de senaste åren - man får ju ta det som erbjuds i klubben liksom. Men jag bara undrar: är det någon som någongång spelat i den perfekta målvaktsbyxan?

Till sist: Ett STORT tack till Salming som lanserade en tröja anpassad för tjejer. När jag drog den modellen, med den korta perfekta ärmen, över huvudet upphörde letandet efter den perfekta målvaktströjan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jodå Kajsa, den perfekta byxan finns. Vi har haft den i två år men i år har tyvärr Salming ändrat till modell gubbyxa (megahäng och tight vid fötterna). Är det dem du har fått? Med grå fickor?
Kanske ses ute i vimlet sedan?

Kajsa sa...

Man kan ju fråga sig varför de tar bort den perfekta byxan? Är det någon målis som sagt: Jag skulle gärna vilja ha en byxa som är tight vid fötterna och riktigt rymlig över röven. Har svårt att tro det.

Tror inte det var den byxan vi fick hur som helst, det var inte grå fickor och jag vet inte ens om det var Salming. Men modellen verkar ju ha vissa likheter tyvärr...

Anonym sa...

Det är inte bara målvaktsbyxorna det är problem med. Även vi utespelare undrar över vad det finns för lag som säger att grenen på shortsen måste vara 30 cm lång. =)

Kajsa sa...

Det är bara att konstatera att det fortfarande finns mycket att göra inom matchdress-branschen. Undrar om det finns tjejer som jobbar på företagen eller om det bara är killar som designar shorts och liknande.