01 december 2009

Förbryllande distans

I dag körde jag ett mini-triathlonpass på gymmet. Jag började med 3 km på löpbandet, fortsatte med 2 km rodd för att sedan avsluta med 5 km cykel. Det var på cykeln jag stötte på problem, för här förstod jag inte hur maskinen mätte distansen. Jag förstod ganska snabbt att det inte var samma mätning som på löpbandet i alla fall (km), och var tvungen att fråga en instruktör. Kilometer trodde hon, men jag kände att jag måste ha kommit lite längre än 500 meter på 7 minuter. I receptionen trodde de att det kanske var miles, och efter en omräkning fick jag då fram att jag hade cyklat 2,7 km på drygt 18 minuter. Eftersom jag tog i ordentligt tycker jag att detta inte heller låter riktigt rätt. Förstår ni hur många kilometer jag cyklade? Min hastighet var 32,nånting hela tiden och distansen jag avverkade var 1,73. Varför har inte en leverantör samma distansmätning på alla sina maskiner, undrar jag. Och varför vet inte den "gymansvariga" hur gymmets utrustning fungerar?

Inga kommentarer: